Nabídka témat ZŠ
Nabídka pro základní školy, školní rok 2024/2025
DLOUHODOBÝ PROGRAM ŠKOLSKÉ VŠEOBECNÉ PRIMÁRNÍ PREVENCE HRAVĚ O PREVENCI
Program naplňuje výstupy stanovené Rámcovým vzdělávacím
programem. Formy působení jsou přizpůsobeny věkovým
skupinám dětí. Zaměřuje se na běžnou populaci bez
rozdělování na méně či více rizikové skupiny.
Je založen na vizi ucelené péče v oblasti prevence rizikového
chování pro žáky po dobu jejich školní docházky. Je určen pro
žáky 1.–9. ročníků základních škol a 1. ročníků středních škol.
Program pracuje se třídou jako skupinou.
V průběhu školního roku působí lektoři ve třídě obvykle
čtyři vyučovací hodiny (2 dvouhodinové bloky),
v 1. ročnících 2 vyučovací hodiny (1 blok). Preferujeme
dlouhodobou spolupráci se školou, lektoři vstupují
do stejných tříd opakovaně (obvykle dvakrát ročně).
Program naplňuje principy efektivní primární prevence –
je systematický a dlouhodobý, je určený pro menší počet žáků
– skupina max. 30 účastníků, tj. 1 třída – a je interaktivní,
orientuje se nikoliv pouze na úroveň informací, ale i na kvalitu
postojů a změnu chování.
Využívá různých forem práce a aktivizačních prvků – práce
ve skupině, diskuze, dramatické, aktivační a pohybové
techniky, zpětná vazba. Po všech aktivitách obvykle následuje
reflexe.
Z hlediska specifické prevence se program zaměřuje
na tyto rizikové jevy:
- Spektrum poruch příjmu potravy
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování
- Sexuální rizikové chování
- Prevence v adiktologii – kouření, alkohol, léky a nelegální drogy, hráčství, jiné návykové chování
- Rizikové sporty
CÍLE PROGRAMU
- Předcházení a zmírnění následků rizikového chování.
- Podpora zdravého způsobu života.
- Podpora utváření zdravého kolektivu v rámci jednotlivých tříd, podpora kooperace, koheze a třídní sounáležitosti.
Žáci:
- jsou schopni náhledu na rizikové situace, dokáží zvážit důsledky vlastních rozhodnutí, utvářet si postoje, vhodně zareagovat, projevit svůj názor, poskytnout zpětnou vazbu, asertivně zareagovat.
- znají možné kontakty na zařízení, kam se mohou obrátit o pomoc.
Třídní učitelé:
- jsou informováni o stavu rizikového chování v dané třídě a znají navržený postup pro další možnou práci se třídou. Konkrétní cíle se pak odvíjejí od konkrétních témat, která zástupci školy zvolí pro jednotlivé třídy.

Putování za zdravím
Ročník: 3. - 5. třída
Téma: Soutěžní hra - stres, alkohol, kouření, modelové situace.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Získání poznatků z oblasti zdravotních rizik spojených s užíváním alkoholu a kouření, reakce organismu na stres, strategie zvládání stresu. Vytvoření správných postojů a způsobů chování v oblasti budování odolnosti proti stresu a zneužívání legálních návykových látek.
Zaměření na rizikové jevy:
- Prevence v adiktologii – kouření, alkohol.
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Putování za zdravým jídlem
Ročník: 3. - 6. třída
Téma: Soutěžní hra - pyramida zdravé výživy, orientace ve zdravých a nezdravých potravinách, Master chef (sestavení vhodného denního jídelníčku), rizikové jídelní chování.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní
gramotnosti a motivace
ke zdravému životnímu stylu.
Získání poznatků z oblasti
správné výživy, vytvoření
správných postojů a způsobů
chování ke konzumaci zdraví
prospěšných potravin.
Zaměření na rizikové jevy:
Prevence v adiktologii –
léky, hráčství, jiné návykové
chování.

Putování za zdravým pohybem
Ročník: 2. - 5. třída
Téma: Soutěžní hra - pyramida zdravého pohybu, správné držení těla, pohybové schopnosti a dovednosti, soutěžní hry a aktivity v tělocvičně.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní
gramotnosti a motivace
ke zdravému životnímu
stylu. Zlepšení pohybových
schopností (rychlosti, síly,
obratnosti a vytrvalosti)
a pohybových dovedností.
Vytvoření správných postojů
a způsobů chování k budování
pozitivního vztahu k pohybu
jako prevenci obezity a úrazů.
Zaměření na rizikové jevy:
- Prevence v adiktologii – léky, hráčství, jiné návykové chování
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
Organizační zajištění:
Tělocvična na 2. hodinu
programu, žáci cvičební úbor.

Hravě o pohybu
Ročník: 6. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - zdravý pohyb – pravdy a mýty, pohybová kompenzace k sedavému životnímu stylu, při práci u PC, vliv pohybu na zdraví, skupinové aktivity v tělocvičně.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Zlepšení pohybových dovedností. Vytvoření správných postojů a způsobů chování k budování pozitivního vztahu k pohybu jako prevenci obezity a úrazů. Kooperace při pohybových aktivitách.
Zaměření na rizikové jevy:
- Prevence v adiktologii – léky, hráčství, jiné návykové chování
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
Organizační zajištění:
Tělocvična na 2. hodinu
programu, žáci cvičební úbor.

Hravě o hygieně
Ročník: 1. - 3. třída
Téma: Soutěžní hra - hygiena, dentální hygiena a hygiena rukou s praktickým nácvikem, hygiena potravin, očkování.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Vytvoření správných postojů, způsobů chování, zodpovědnosti v oblasti hygieny (nácvik správné techniky mytí rukou, čištění zubů). Význam hygieny při přípravě potravin (prevence žloutenky, salmonelózy). Význam imunitního systému a očkování pro prevenci infekčních onemocnění.
Zaměření na rizikové jevy:
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Onko prevence
Ročník: 9. třída
Téma: Soutěžní hra - nádorová onemocnění – vznik, dělení, příčiny vzniku, druhy prevence, screening, samovyšetření prsu, varlat, kůže.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Vytvoření správných postojů, způsobů chování, zodpovědnosti v oblasti prevence nádorových onemocnění, nácvik samovyšetření prsu, varlat. Význam ochrany před UV zářením.
Zaměření na rizikové jevy:
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
- Prevence v adiktologii – kouření, alkohol.
- Prevence v adiktologii – léky, hráčství, jiné návykové chování
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Hravě zdravě v duši
Ročník: 4. – 6. třída
Téma: Soutěžní hra - duševní zdraví, zásady psychohygieny (jídlo, pohyb, spánek, zdravé vztahy, relaxace, sebepoznání, plánování).
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Vytvoření správných postojů, způsobů chování v oblasti duševního zdraví (relaxace, zdravé vztahy, emoce). Význam spánku pro psychohygienu.
Zaměření na rizikové jevy:
- Prevence v adiktologii - léky, hráčství, jiné návykové chování
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování

Do pohody
Ročník: 6 – 7. třída
Téma: Soutěžní hra - emoce, sebepoznání, sebedůvěra, náročné životní situace, zvládání stresu.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Vytvoření správných postojů, způsobů chování v oblasti duševního zdraví (práce s emocemi, sebepoznání), rozvoj silných stránek, uvědomění si svých schopností a dovedností, uvědomění si vlastní jedinečnosti.
Zaměření na rizikové jevy:
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
- Prevence v adiktologii – léky, hráčství, jiné návykové chování.

Mít své tělo ráda
Ročník: 7. – 9. třída
Téma: Body image, klamavá reklama, rizika výživových experimentů, spektrum poruch příjmu potravy, sebevědomí.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Kritické vnímání mediálních sdělení v oblasti správné výživy, posilování psychosociálních dovedností (používání pozitivní aserce, sebedůvěra, sebehodnocení).
Zaměření na rizikové jevy:
- Spektrum poruch příjmu potravy.
- Prevence v adiktologii – léky, hráčství, jiné návykové chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Začni si věřit
Ročník: 8. – 9. třída
Téma: Sebepoznání, sebedůvěra, silné stránky, dávání zpětné vazby druhým, vlastní identita.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Zvýšení zdravotní gramotnosti a motivace ke zdravému životnímu stylu. Vytvoření správných postojů, způsobů chování v oblasti duševního zdraví (práce s emocemi, sebepoznání), rozvoj silných stránek, uvědomění si svých schopností a dovedností, uvědomění si vlastní jedinečnosti.
Zaměření na rizikové jevy:
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
- Prevence v adiktologii – léky, hráčství, jiné návykové chování.

Hravě bez úrazu 1. - 3. třída
Ročník: 1. - 3. třída
Téma: Soutěžní hra - úrazy doma, ve škole, v přírodě, zásady správného přivolání první pomoci.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti prevence úrazů, zvyšování úrovně znalostí o prevenci úrazů, omezení rizikového chování při sportu.
Zaměření na rizikové jevy:
- Rizikové sporty.
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.

Hravě bez úrazu 4. - 6. třída
Ročník: 4. - 6. třída
Téma: Soutěžní hra - úrazy při sportu, v přírodě, modelové situace – poskytnutí první pomoci.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti prevence úrazů, zvyšování úrovně znalostí o prevenci úrazů, omezení rizikového chování při sportu, základy první pomoci.
Zaměření na rizikové jevy:
- Rizikové sporty.
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.

První pomoc hravě I.
Ročník: 7. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - zásady poskytování první pomoci, první pomoc při ohrožení života, kardiopulmonální resuscitace – zásady, praktický nácvik.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti prevence úrazů a poskytování první pomoci, získání dovedností k provádění resuscitace, právní odpovědnost v poskytování první pomoci.
Zaměření na rizikové jevy:
Základní vzorce bezpečného
chování napříč typy rizikového
chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

První pomoc hravě II.
Ročník: 7. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - zásady poskytování první pomoci, první pomoc při ohrožení života, první pomoc při náhlých stavech, rizikové sporty – navazuje na program První pomoc hravě I.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti prevence úrazů a poskytování první pomoci, získání dovedností k poskytování první pomoci při náhlých stavech.
Zaměření na rizikové jevy:
- Základní vzorce bezpečného chování napříč typy rizikového chování.
- Rizikové sporty.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Osobní ochrana v mimořádných situacích
Ročník: 6. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - osobní ochrana v mimořádných situacích přírodního charakteru, v situacích způsobených lidským faktorem, evakuace a evakuační zavazadlo, improvizované prostředky osobní ochrany.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v při životu ohrožujících situacích.
Zaměření na rizikové jevy:
Základní vzorce bezpečného
chování napříč typy rizikového chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Reprodukční zdraví
Ročník: 7. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - změny v dospívání, vnitřní pohlavní orgány muže a ženy, vztahy a partnerství, antikoncepce, první sex, bezpečný sex, nechtěné těhotenství.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Získání poznatků z oblasti lidské sexuality, partnerských vztahů, vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti reprodukčního zdraví, prevence pohlavně přenosných chorob a zvýšení úrovně znalostí o možnostech prevence pohlavně přenosných chorob.
Zaměření na rizikové jevy:
Sexuální rizikové chování.

Sexuální zdraví 6.-7. třída
Ročník: 6. - 7. třída
Téma: Soutěžní hra - změny v dospívání, vnitřní pohlavní orgány muže a ženy, vztahy a partnerství, antikoncepce, první sex, bezpečný sex, nechtěné těhotenství.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Získání poznatků z oblasti lidské sexuality, rodinných, přátelských i partnerských vztahů, vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti reprodukčního zdraví.
Zaměření na rizikové jevy:
Sexuální rizikové chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Sexuální zdraví 8.-9. třída
Ročník: 8. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - změny v dospívání, vnitřní pohlavní orgány muže a ženy, vztahy a partnerství, antikoncepce, první sex, bezpečný sex, nechtěné těhotenství.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Získání poznatků z oblasti lidské sexuality, partnerských vztahů, vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti sexuálního zdraví, prevence pohlavně přenosných chorob.
Zaměření na rizikové jevy:
Sexuální rizikové chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Hravě o pohlavně přenosných chorobách
Ročník: 8. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - změny v dospívání, vnitřní pohlavní orgány muže a ženy, vztahy a partnerství, antikoncepce, první sex, bezpečný sex, nechtěné těhotenství.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: Získání poznatků z oblasti lidské sexuality, partnerských vztahů, vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti reprodukčního zdraví, prevence pohlavně přenosných chorob.
Zaměření na rizikové jevy:
Sexuální rizikové chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.

Hravě o HIV/AIDS
Ročník: 8. - 9. třída
Téma: Soutěžní hra - změny v dospívání, vnitřní pohlavní orgány muže a ženy, vztahy a partnerství, antikoncepce, první sex, bezpečný sex, nechtěné těhotenství.
Časová dotace: 2 x 45 min.
Cíle: získání poznatků z oblasti lidské sexuality, partnerských vztahů, vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti reprodukčního zdraví, prevence pohlavně přenosných chorob.
Zaměření na rizikové jevy:
Sexuální rizikové chování.
Organizační zajištění:
Učebna s PC
a dataprojektorem,
přístup k internetu.
CENÍK
Cena za realizaci preventivního bloku (90 min):
- bez vstupu školy do dlouhodobého programu Hravě o prevenci 2420 Kč včetně DPH + cestovné (16 Kč/km)
- při vstupu školy do dlouhodobého programu Hravě o prevenci 2420 Kč včetně DPH
Cena zahrnuje:
lektorné, dopravu, edukační materiály pro žáky,
odměny pro vítězné družstvo
Kontakt pro objednání programu:
Mgr. Anna Milerová - vedoucí programu Hravě o prevenci
tel.: +420 734 448 939
e-mail: anna.milerova@zuusti.cz